Estratègia 2025-2030: l’aposta del Govern per reduir la pobresa infantil que afecta 1 de cada 3 nens i nenes a Catalunya

Barcelona, 12 de maig de 2025. El president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, presenten avui l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil 2025-2030 i el Pla d’Acció, una eina fonamental per fer front a aquesta problemàtica que afecta 467.700 nens i nenes – un 34,7 % de la població infantil, segons les darreres dades de l’Enquesta de Condicions de Vida (ECV) publicades per l’Idescat. 

Tot i que la taxa general de pobresa general s’ha reduït lleugerament del 24,4% al 24%, Save the Children alerta que la infància i l’adolescència continuen sent el grup social amb la taxa de pobresa més elevada. L'organització recorda que, a Catalunya, es considera que una llar formada per dues persones adultes i un infant es troba en risc de pobresa si disposa de menys de 1.996 euros mensuals. 

L’Estratègia parteix de la necessitat urgent de trencar el cicle intergeneracional de transmissió de la pobresa i combina set eixos estratègics: prestació i ajuts, educació, alimentació, salut, habitatge, ocupació i avaluació per millorar la situació socioeconòmica de les famílies amb infants a càrrec i reduir les desigualtats. “És una política de país, integral, que assumeix el conjunt del Govern”, ha afirmat el president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la presentació.

El conjunt de polítiques inclou, entre d’altres, garantir l’educació infantil gratuïta i universal des del primer cicle, millorar el desplegament de les prestacions socials per a famílies – fer compatibles l’RGC i l’IMV -, reformar la Renda Garantida de Ciutadania perquè tingui perspectiva d’infància, promoure programes d’alimentació saludable a escoles i comunitats, assegurar l’accés universal al lleure educatiu, ampliar el parc d’habitatge públic perquè totes les famílies disposin d’una llar digna i impulsar itineraris d’inserció perquè mares i pares accedeixin a una feina estable. “Cal abordar la compatibilitat de les rendes amb el treball per incentivar les trajectòries professionals dels progenitors”, ha assenyalat la consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo. 

Amb aquestes mesures es volen incrementar els ingressos familiars, consolidar la seguretat laboral dels progenitors i assegurar que cada nen i nena creixi en un entorn segur i estimulant. “Només amb aquesta mirada integral es podran igualar oportunitats, trencar el cercle de la pobresa infantil i avançar cap a una societat més justa i equitativa”, assenyala Ona Lorda, responsable de polítiques d’infància de Save the Children a Catalunya. 

Aquest full de ruta s'emmarca en la Garantia infantil europea (GIE), un mecanisme adoptat per la UE el 2021 per assegurar que tots els nens i nenes puguin accedir a serveis clau per al seu benestar.  

El cost de la criança a Catalunya 

L’organització recorda que la criança representa una càrrega econòmica considerable per a les famílies i que s’ha convertit en un factor de risc significatiu de pobresa. De fet, les llars amb fills i filles menors d’edat s’enfronten a majors taxes de pobresa: un 28,5% enfront del 18,8% de les llars sense nens i nenes, segons l’ECV. 

A Catalunya, el cost de la criança és de 983 euros al mes per fill/a, el territori més car de l’Estat per a la criança, superant la mitjana estatal de 758 euros mensuals. Les famílies amb filles i fills han de destinar més de la meitat de la seva renda a aquestes despeses i la probabilitat d’estar sota el llindar de la pobresa augmenta un 70% per aquelles que tenen menors d’edat al seu càrrec.  

La pobresa infantil té múltiples dimensions ja que no només es limita a la manca d’ingressos de les famílies, sinó que també es reflecteix en la falta d’accés a una alimentació saludable, a un habitatge digne, a serveis de salut o activitats de lleure que garanteixin els desenvolupament integral dels nens i nenes. Per això, Save the Children celebra la presentació d’aquesta Estratègia 2025-2030, un pas determinant que, amb el seu enfocament transversal i la coordinació de polítiques socials, educatives, sanitàries, laborals i d’habitatge, permet abordar la complexitat de la pobresa infantil i evitar que es perpetuï de generació en generació, hipotecant el futur del país. 

Sobre Save the Children

Save the Children treballa des de fa més de 25 anys a Catalunya amb programes d’atenció centrats en la infància en risc de pobresa o exclusió social. Aquests programes ofereixen un suport integral als nens, nenes i les seves famílies, amb l’objectiu que la situació econòmica en què viuen no els impedeixi gaudir plenament dels seus drets ni desenvolupar al màxim les seves capacitats.

 *** Per a més informació i declaracions a mitjans:  Mireia Recasens Lamuà - 683 651 782