- Save the Children alerta sobre les noves dinàmiques d'explotació sexual que posen en risc la infància a través de plataformes de contingut per a adults i webs de sugar dating.
- 1 de cada 40 joves afirma haver viscut una experiència directa d'explotació sexual digital abans dels 18 anys.
- Més d’un terç va afirmar haver-se trobat durant la seva infància amb publicacions a les xarxes socials que oferien oportunitats per guanyar diners venent contingut íntim.
Totals Catalina Perazzo per a TV: Informe La trampa de la autoexposición – Centre de premsa – Save the Children España
Informe complet (castellà i en euskera): https://www.savethechildren.es/actualidad/anexo-al-informe-redes-que-atrapan-la-trampa-de-la-autoexposicion
Barcelona, 24 de novembre de 2025. Save the Children ha publicat avui “La trampa de l’autoexposició: noves dinàmiques d’explotació sexual en l’entorn digital”, un nou estudi que complementa l’informe “Xarxes que atrapen”. La investigació se centra en la vinculació de la infància i l’adolescència amb les conductes d’autoexposició sexual digital i les plataformes que la faciliten, emmarcant aquesta pràctica com una manifestació d’explotació sexual.
El terme autoexposició sexual digital es refereix a aquelles situacions en què sembla que són les pròpies nenes, nens o adolescents qui inicien o duen a terme activitats sexuals en espais digitals a canvi d’un benefici percebut (econòmic, material, emocional o simbòlic). Aquesta percepció d’“iniciativa pròpia” invisibilitza les pressions, desigualtats i dinàmiques de poder que condicionen realment aquestes conductes, i també que el consentiment no és vàlid.
Segons l’enquesta realitzada per Save the Children a més de 1.000 joves, el 2,5% va afirmar haver rebut algun tipus de compensació, regal o favor a canvi de material eròtic o sexual en què apareixien, essent menors d’edat. Això implica que 1 de cada 40 joves ha viscut una experiència directa d'explotació sexual digital abans dels 18 anys. A més, un preocupant 14,4% va respondre haver conegut algú que ho havia fet, cosa que implica que 1 de cada 7 joves coneix una víctima d’aquesta forma d’explotació sexual.
“Ens trobem davant d’un fenomen que no es compon de casos aïllats, sinó que s’està estenent i, el que és pitjor, normalitzant”, assenyala Ona Lorda, Responsable de polítiques d’infància de Save the Children a Catalunya. El fenomen de l’autoexposició o sobreexposició sexual digital de la infància i l’adolescència és una forma d’explotació sexual, fins i tot quan pot percebre’s com una pràctica iniciada pels propis nens, nenes i adolescents, i que es presenta sota discursos de suposada voluntarietat o empoderament.
La participació de nens, nenes i adolescents en aquestes conductes pot semblar voluntària però no ho és. Hi ha una asimetria en les relacions de poder: qui controla la recompensa exerceix el control sobre la situació. Això, al seu torn, invalida la possibilitat d’un consentiment lliure i informat. A més, des d’un punt de vista legal, el consentiment d’una persona menor d’edat no és vàlid quan existeix qualsevol tipus de compensació per contingut o activitats sexuals. Per això, en el cas de la infància i l’adolescència, aquestes pràctiques s’han de considerar sempre explotació sexual.
L’estudi evidencia que plataformes com OnlyFans o les webs de sugar dating estan contribuint a redefinir l'explotació sexual en l’entorn digital i a com és percebuda pels i les adolescents. Aquestes plataformes, tot i presentar-se com a espais d’autonomia o emprenedoria, en realitat reprodueixen lògiques de la pornografia i la prostitució i, per tant, vinculades a l’explotació sexual.
La “trampa” dels diners fàcils i el màrqueting de gènere
Aquestes plataformes utilitzen estratègies de màrqueting sofisticades que promouen l’autoexposició com una oportunitat atractiva per assolir estatus o ingressos, arribant a la població menor d’edat. De fet, més del 45% dels nois i el 49,3% de les noies enquestades es van trobar, essent menors d’edat, publicitat a les xarxes socials que presentava el sugar dating com una cosa positiva o atractiva.
Com a resultat, més del 71% dels joves enquestats no identificaven la venda de contingut sexual a Internet com una forma d’explotació. En el cas dels nois, aquesta xifra supera el 75%, cosa que revela una preocupant manca de consciència sobre la violència i la desigualtat de gènere subjacent a aquestes pràctiques.
“Les plataformes i xarxes socials tenen un paper determinant en la difusió i normalització d’aquestes pràctiques. És imprescindible exigir-los responsabilitat perquè garanteixin un entorn digital segur per a la infància i l’adolescència”, adverteix Lorda.
Les estratègies que utilitzen diferencien clarament el missatge segons el gènere. A les noies se’ls ven una narrativa d’“empoderament” i ascens social utilitzant el seu cos, buscant la seva participació com a “creadores” de contingut sexual. A més, Espanya ja és el cinquè país amb més creadores de contingut a OnlyFans (Federación de Mujeres Jóvenes, 2024). En canvi, als nois se’ls interpel·la com a consumidors i també com a “agents” i “mentors”, emblanquinant rols que en la pràctica podrien definir-se com a proxenetisme digital.
Aquesta publicitat influeix en la percepció de la realitat. Prop del 30% dels joves enquestats creu que les persones que venen aquest contingut guanyen “molts diners”, i un 32,3% opina que és una manera legítima de generar ingressos. Tanmateix, la realitat és perillosa.
Porta d’entrada a xarxes de tracta i extorsió
La Guàrdia Civil i la Policia Nacional han identificat aquestes plataformes de contingut sexual per subscripció i llocs de sugar dating com una porta d’entrada cap a la prostitució i altres formes d’explotació sexual.
Tot i que aquestes pàgines estan legalment restringides a persones majors d’edat, destaca la facilitat amb què nens, nenes i adolescents eludeixen els sistemes de verificació. De fet, un 21% dels participants va afirmar conèixer algú del seu entorn que utilitzava o considerava utilitzar aquestes plataformes per generar ingressos.
Aquest fenomen està marcat per una profunda desigualtat de gènere: les dones joves entre 18 i 24 anys són la immensa majoria de les creadores de contingut a OnlyFans (el 97% dels perfils), i l’audiència és principalment masculina, homes d’entre 25 i 44 anys. Aquest patró consolida una masculinitat basada en el consum i la cosificació del cos femení.
Entre els joves que van ser víctimes d’explotació sexual abans dels 18 anys, el 24% va indicar que el contacte amb l’explotador es va produir a través d’OnlyFans i el 36% a través de webs de sugar dating.
“Els riscos són greus, des del grooming, sextorsió i ciberassetjament, fins a la captació per xarxes de tràfic. A més, aquestes dinàmiques impacten en la salut mental i la construcció de la identitat. A les noies els ensenya que el seu valor depèn de la seva sexualització i als nois els consolida una masculinitat basada en el control i el consum de cossos”, adverteix Lorda.
Save the Children exigeix una acció urgent a les administracions públiques i a les plataformes digitals per protegir la infància i l’adolescència d’aquestes noves formes d’explotació sexual. Les plataformes han d’establir sistemes de verificació d’edat i control de continguts, així com una prohibició de la publicitat d’aquests espais digitals. També és necessari incorporar una educació obligatòria que ajudi els adolescents a identificar els riscos i construir relacions sanes i igualitàries.
El Projecte de Llei Orgànica de protecció de persones menors d’edat en entorns digitals, que actualment es troba en tramitació, ofereix una oportunitat per incorporar aquestes mesures per protegir la infància i l’adolescència davant d’aquests riscos de l’entorn digital. És fonamental que l’educació afectivosexual integral i l’educació en ciutadania digital estiguin reglades des d’edats primerenques, a més de promoure mecanismes legals que abordin la influència digital i la sobreexposició de la infància i l’adolescència en l’entorn digital.
Sobre Save the Children
Save the Children és l’organització independent líder en la promoció i defensa dels drets de nenes, nens i adolescents. Treballa en més de 113 països atenent situacions d’emergència i programes de desenvolupament. Ajuda els infants a aconseguir una infància saludable i segura.
A Espanya treballa des de fa més de 30 anys amb programes d’atenció als infants més vulnerables, centrats en la infància en risc de pobresa o exclusió social. A través dels seus programes, proporciona una atenció integral als infants i les seves famílies perquè la situació econòmica o d’exclusió social en què viuen no els impedeixi gaudir plenament dels seus drets i puguin assolir el màxim de les seves capacitats.